Հայ ժողովրդի կազմավորման հարցը հայ պատմագրության ամենախրթին և դեռևս իր վերջնական լուծմանը կարոտ խնդիրներց մեկն է: Չնայած վերջին տարիներին հայ ժողովրդի կազմավորման հարցի վերաբերյալ կուտակվել է մեծ քանակությամբ փաստական նյութ, այնուամենայնիվ, այն իրենից ներկայացնում է բավականին դժվարահարույց մի խնդիր: Հայ ժողովրդի կազմավորման վերաբերյալ մեզ են հասել երեք ավանդազրույցներ, որոնց մասին կներկայացնեմ ամփոփ, ահա հենց դրանք էլ հանդիսանում են այդ հարցի վերաբերյալ գրավոր կարևոր սկզբնաղբյուրներ: Դրանք են.
Հայկական ավանդազրույց
Այն մեզ է հասել իր երկու տարբերակներով, մեկը` 5-րդ դարի հայ պատմիչ Խորենացու <<Հայոց պատմություն>> աշխատության մեջ, իսկ մյուսը 7-րդ դարի հայ պատմիչ Սեբեոսի <<պատմություն>> աշխատության մեջ: Ըստ հայկական ավանդազրույցի Բաբելոնյան անհաջող աշտարակաշինությունից հետո Հայկը չցանկանալով ենթարկվել աշխարհի առաջին բռնակալ Բելի տիրապետությանը` Բաբելոնում իր Արամանյակ որդու ծնվելուց հետո, իր որդիների, դուստրերի և ընդոծինների հետ միասին գնում է դեպի հյուսիս, դեպի Արարադի երկիրը: Նա սկզբում բնակություն է հաստատում մի լեռան ստորոտին, ուր կառուցում է մի բնակավայր և այն նվիրում իր թոռանը` Կադմոսին (ենթադրելի է, որ դա Կորդուքի լեռների տարածքն է, քանի որ հին հայկական Կադմեա տուն գավառը գտնվել է այդ տարածքում) այստեղից նա շարժվում է դեպի հյուսիս- արևմուտք և բնակություն հաստատում մի դաշտավայրում, ուր նա կառուցում է մի գյուղ, որն իր անունով կոչում է Հայկաշեն, իսկ դաշտավայրը կոչում է Հարք, այսինքն այստեղ ապրում են հայրերը: Բելն իմանալով Հայկի անհնազանդության մասին, իր որդիներից մեկի գլխավորությամբ մի պատգամավորություն է ուղարկում դեպի Հայաստան և Հայկին առաջարկում, որպեսզի նա ետ վերադառնա Բաբելոն և բնակություն հաստատի իր տիրապետության ցանկացած շրջանում, սակայն Հայկը մերժում է Բելի առաջարկը: Բելը մեծ զորաբանակով շարժվում է Հայաստան: Ինչպես Մովսես Խորենացին է վկայում, աղի ջուր և մանր ձկներ ունեցող ծովակի ափին (Վանա լիճ) տեղի է ունենում ճակատամարտ Հայկի և Բելի զորաբանակների միջև: Ձգելով լայնալիճ աղեղը և արձակելով իր երեքթևյան նետը` Հայկը պատռում է Բելի բրոնզեպատ սաղավարտը, գետին տապալում նրան և փախուստի մատնում նրա զորաբանակին: Մինչև վերջին ժամանակները, Խորենացու մոտ հիշատակվող լայնալիճ աղեղ արտահայտությունը մեկնաբանվել է զուտ փոխաբերական իմաստով, ոչ ոք չէր հավատում, որ Հայաստանում իրոք կարող էին գոյություն ունենալ լայնալիճ աղեղներ: Սակայն հնագիտական պեղումները և ժայռապատկերային ուսումնասիրությունները ցույց տվեցին, որ Հայաստանում իրոք եղել են լայնալիճ աղեղներ: Դրանք ունեցել են մարդաբոյ հասակ 170-200 սմ. բարձրությամբ: Աղեղնափայտը պատրաստվել է լիբանանյան մայրի ծառատեսակից, որը աճեցվել է Արարատ լեռան փեշերին: Աղեղնալարը պատրաստել են կենդանիների, հատկապես եզան առջև ոտքերց մինչև հետևի ոտքերը ձգվող ջլից, որը աղաջրի մեջ մշակելուց հետո դարձել է ավելի պինդ և առաձգական քան մետաղալարը: Հայկակա ն նետերը եղել են եռաթև: Նետակալներն ամենայն հավանականությամբ պատրաստվել են երկաթից, քանզի հակառակ դեպքում այն չեր կարող պատռել բրոնզեպատ սաղավարտը: Իսկ դա նշանակում է, որ Հայկին և նրա զորաբանակին հայտնի է եղել ոչ միայն նետ ու աղեղ զենքը, այլև երկաթի պատրաստման տեխնոլոգիան, մի բան, որ անծանոթ է եղել Բելին: Ռազմական տեխնիկայի պատմության մեջ, Հայկն իր բանակը առաջին անգամ դասավորում է սեպաձև, եռանկյունաձև : Հաղթանակից հետո Հայկը ճակատամարտի վայրը իր անունով կոչում է հայոց ձոր, ժողովրդին` հայեր, երկիրը`Հայկք, հետո Հայք: Հայկի հրամանով Բելի դիակը զմռսվում և դրվում է մի բարձրադիր վայրում` ի տես իրենց կանանց և երեխաների: Հայկը այդ վայրը կոչեց գերեզմանք: Ըստ հայ նշանավոր հայագետ Ղևոնդ Ալիշանի, Հայկի և Բելի ճակատամարտը տեղի է ունեցել մ.թ.ա. 2492թ. Օգոստոսի 11-ին: Ենթադրելի է, որ ճակատամարտի հաղթանակի հետ է կապված Վանա լճի (վանել) և Ախթամար կղզու (հաղթել) անվանումների առաջացումը:
ՎՐԱՑԱԿԱՆ ԱՎԱՆԴԱԶՐՈՒՅՑ
Այս ավանդազրույցը մեզ է հասել 11-րդ դարի վրաց պատմիչ Լեոնտիի Մրովելիի << Վրաց թագավորների և տոհմերի ու նախահայրերի պատմությունը>> աշխատության մեջ: Ըստ վրացական ավանդության հայերի նախահայր Հայոսը, վրացիների նախահայր Քարթլոսը, Եգերների (աբխազներ) նախահայր Եգրոսը, Աղվանների նախահայր` Ռանոսը, ինչպես նաև կովկասյան մի շարք ժողովուրդների նախահայրեր, սերում են, առաջացել են Հաբեթի ծոռ Թորգոմ նահապետից և ի սկզբանէ խոսել են հայերեն: Բաբելոնյան աշտարակաշինությունից հետո Կովկասյան ութ եղբայրները, ապստամբություն են բարձրացնում աշխարհի առաջին բռնակալ Նեվրովթի դեմ և Արարատ լեռան ստորոտին տեղի ունեցած ճակատամարտում պարտության մատնում նրա զորաբանակին, սպանում նրան: Հաղթանակից հետո, կովկասյան եղբայրները, որ նախապես բնակվում էին Արարատի տարածքում (խոսքը վերաբերում է Կորդուքի Արարդու լեռանը): Հետագայում սփռվում են և տարածվում Սև և Կասպից ծովերի միջև ընկած շրջանում: Վրացական ավանդությունը ընդունում է Հայոսի, որպես հայ ժողովրդի նախահոր ավագությունը: Այդ պատճառով էլ սփռման ժամանակ Հայոսին բաժին է ընկնում իր հոր` Թորգոմի երկիրը, այն է հայկական բարձրավանդակը:
ՀՈՒՆԱԿԱՆ ԱՎԱՆԴԱԶՐՈՒՅՑ
Այս ավանդազրույցը մեզ է հասել մ.թ.ա. առաջին դարի հույն պատմիչ Ստրաբոնիի <<Աշխարհագրություն>> աշխատությամբ, որը հայտնի է նաև արգոնավորդների առասպել անունով: Ըստ այդ ավանդազրույցի մ.թ.ա. 11-10-րդ դարերում 50 արգոնավորդներ Արգո նավով, որոնց թվում էր նաև հունական դիցաբանության հերոս Հերակլեսը, Հունաստանի Թեսալիա մարզի կառավարիչ Յասոնի գլխավորությամբ դուրս գալով Հունաստանից և անցնելով Հելեսպոնտոսը (Բոսվորի և Դարդանելի նեղուցները միասին վերցրած) , Սև ծովով ուղևորվում են Կաղքիս` ոսկե գեղմի հետևից: Արգոնավորդների մեջ է եղել նաև Թեսալիա մարզի Արմենիոս քաղաքի բնակիչ Արմենիոսը, որը արգոնավորդների հետ եղել է Կողքիսում, Վիրքում, Աղվանքում և Հայաստանում: Ըստ հունական ավանդության նա համարվում է հայերի նախահայրը: Հունական ավանդությունը ստեղծվել է մ.թ.ա. 4-րդ դարում: Ալեքսանդր Մակեդոնացու արշավանքների ժամանակ` նպատակ ունենալով գաղափարական հիմնավորում տալ Մակեդոնացու նվաճումներին արևելքում, Հույներն իրենցով էին բացատրում ոչ միայն հայերի, այլև պարսիկների, հնդիկների և արևելյան մի շարք այլ ժողովուրդների ծագումնաբանությունը: