• Հայերեն
  • English
  • Français
  • Georgian
  • Русский
  • Español
  • Deutsch
  • فارسی
  • Türkçe
  • Italiano

Խաչվերաց կամ Սուրբ խաչ

Խաչվերացը Հայ Եկեղեցու հինգ տաղավար տոներից վերջինն է: Այն Խաչին նվիրված տոներից ամենակարևորն է, որովհետև նվիրված է գերությունից խաչի վերադարձի և փառաբանության հիշատակին:

Սուրբ Խաչը տոնվում է ի հիշատակ Տիրոջ խաչափայտի` պարսկական գերությունից Երուսաղեմ վերադարձի և Գողգոթայում կանգնեցման (վերացման): Այստեղից էլ տոնը կոչվում է Խաչվերաց: Խաչվերաց նշանակում է խաչը վեր բարձրացնել:

610 թվականին պարսից Խոսրով թագավորը գրավում է Երուսաղեմը: Նա ավերում և թալանում է քաղաքը` իր հետ տանելով նաև ս. Հարություն տաճարում պահվող Հիսուս Քրիստոսի խաչափայտը: Բյուզանդիայի Հերակլ կայսրը մեծ զորք է հավաքում և խաչափայտն ազատում գերությունից: Որպես պատմական վկայություն նշենք, որ հայ ժողովուրդը ևս մասնակցել է խաչի ազատագրման գործին: Կայսրին ռազմական օժանդակություն է ցույց տվել հունական մասի հայոց զորքը` Մժեժ Գնունու գլխավորությամբ: Նրան մեծապես օգնել են նաև հայոց իշխանները և հատկապես Սյունյաց Բյուրեղ իշխանուհին: Եվ, երբ Հերակլը հաղթում է և խաչափայտով հետ է դառնում, ի նշան երախտագիտության` իշխանուհուն է տալիս Քրիստոսի խաչափայտից մի մասունք: Հանդիսավոր արարողություններով, ի տես ճանապարհին հավաքված ժողովրդի, խաչափայտը վեր բարձրացնելով` Հերակլը այն վերադարձնում է Երուսաղեմի ս. Հարություն տաճարը: Խաչը հանդիսավոր թափորով տարվում է Երուսաղեմ`Փոքր Ասիայի վրայով, ու բնական էր, որ այն անցնելու էր պատմական Հայաստանով: Այդ առիթով էլ Կարնո դաշտի հարավարևելյան կողմում բարձրացող լեռների մեծ գագաթը Խաչափայտ է կոչվում: Թափորն անցնում է Էրզրում քաղաքով: Ըստ ավանդության, Կարնո լեռների ստորոտներից մեկի մոտ պարսիկները փորձում են ետ վերցնել խաչը: Հայերը, խաչափայտը թողնելով, ետ են մղում պարսկական կողմի հարձակումները, և, երբ վերադառնում են խաչափայտը վերցնելու, տեսնում են, որ Խաչի դրված տեղից վճիտ ու սառնորակ աղբյուր է բխում: Նույն տեղում կառուցվում է Խաչկա կամ Խաչավանքի եկեղեցին, որը հետագայում ուխտատեղի է դառնում: Հատկապես Խաչվերացի տոնի առթիվ  այնտեղ բազում ուխտավորներ էին այցելում:

Խաչը, ինչպես հայտնի է, հնում եղել է չարչարանքի գործիք: Երբ Հիսուս  խաչվեց` այդ նույն խաչափայտը դադարեց չարչարանքի  գործիք  լինելուց: Խաչը դարձավ փրկության միջոց, Քրիստոսի սիրո արտահայտությունը, քանզի սիրել նշանակում է նաև զոհաբերություն, զրկանք հանձն առնել: Սերը միայն զգացում չէ, սերը կյանք է և գործ: Եվ Քրիստոսի խաչելությունը հենց այդ սիրո արտահայտությունն է: Խաչն այսօր մեզ համար դարձել է փրկության միջոց, հարության խորհուրդ, պահպանիչ զորություն, քավության զոհասեղան, բժկության աղբյուր:

Խաչն ունի խորհրդանշական երկու մաս. մեկը ուղղահայաց, մյուսը՝ հորիզոնական, որը ցույց է տալիս դեպի երկինք գնացող և դեպի աշխարհը ծավալվող ճանապարհները: Ըստ սուրբ հայրերի, խաչի խորհուրդը Աստծո և աշխարհի հետ հաշտ ապրելն է:

Խաչվերացի տոնը մեզ համար նախևառաջ հարությամբ նորոգվելու խորհուրդն ունի: Ըստ Գրիգոր Տաթևացու, Խաչը դարձավ երկնքի և երկրի միջև եղած վիհը միացնող կամուրջը, «դրախտի դռները բացողն ու երկնային արքայությունը որպես ժառանգություն տվողը»: Խաչի բարձրացումով մեկ անգամ ևս հաստատվեց Քրիստոսի հաղթանակն ընդդեմ մահվան:
Ժողովուրդը Խաչվերացին կատարում է անթիվ ուխտագնացություններ: Որոշ բնակավայրերում մարդիկ իրենց ձեռքերով խաչեր են պատրաստում և զարդարում գույնզգույն ծաղիկներով,  հատկապես ռեհանով: Ժողովուրդը ռեհանն է համարում խաչի ծաղիկ: Հայ հավատացյալը խաչի նկատմամբ իր առանձնահատուկ վերաբերմունքը արտահայտել է խաչքարեր կերտելով և իր կառուցած բազմաթիվ եկեղեցիների զգալի մասը անվանակոչելով Սուրբ Խաչ անունով: Ամենանշանավորը, թերևս,պատմական Հայաստանի Վանա լճի Աղթամար կղզու Սուրբ Խաչ եկեղեցին է:

Ինչպես եկեղեցական ուրիշ կարևոր տոնակատարությունների ժամանակ, այնպես էլ Խաչվերացին ևս տեղի են ունեցել բազմաթիվ ուխտագնացություններ, մանավանդ դեպի Սուրբ Խաչ անունը կրող եկեղեցիներ ու վանքեր: Խաչվերացի տոնը կատարվել է բնակավայրերից հեռու գտնվող եկեղեցիներում: Ըստ Հովհան Ոսկեբերանի, բնակավայրերը քաղաքակրթության օրրաններ են, և մարդը գտնվելով նրա մեջ, դառնում է նույն քաղաքակրթության գերին, և որպեսզի մարդը կարողանա մոտենալ աստվածային ճշմարտությանը, կտրվի երկրայինից ու մոտենա երկնայինին, պետք է հեռանա քաղաքակրթությունից` մարդաշատ վայրերից, քաղաքներից:

Ընդհանուր առմամբ` Խաչվերացը կամ Սըրբխեչը աշնան սկիզբը խորհրդանշող ուրախ տոն է: Տոնի նախօրեին` շաբաթ օրը կանայք խմորեղեն են պատրաստում, տղամարդիկ` ուլ մորթում ու գորովի պատրաստում: Հավանաբար այդ է պատճառը, որ տոնը կոչել են նաև Ուլնոց: Խորոված ուլը կոչվում է «խրովու», իսկ ուլի ճարպով ներծծված ձավարի փլավը` «քաշկակ»: Ժողովրդական ավանդության համաձայն, ուլի միսը և ձավարով փլավն այդ օրվա առանձնահատուկ ուտելիքն է, առանց որի տոնը լիարժեք չի կարող լինել: Տոնին նվիրված կերակրատեսակներից են` ուլի խորովուն, մշոշը, ղափաման,գաթան, ոսպով շորվան:

Սուրբ Խաչին նվիրված պարերից, մասնագետների կարծիքով,  ամենահայտնին քոչարին է, որի հիմնական իմաստը խոյի պաշտամունքն է: Եվ, քանի որ ուլը, այծը՝ որպես խաղողը փչացնող կենդանի, մատաղ են արել, մորթելուց առաջ արձակած ձայնը կոչվել է նոխազերգություն կամ քաղենվագ:

Խաչվերացի հաջորդ օրը մեռելոց է: Այդ օրը եկեղեցիներում մատուցվում է պատարագ, կատարվում է հոգեհանգստյան կարգ, որից հետո այցելում են հանգուցյալների շիրիմներին`հետները ունենալով մրգեղեն, հատկապես խաղող, ձմերուկ, խմորեղեն, կաթնասեր, կանաչեղեն, պանիր: Այդ օրը գերեզմանատուն տարվող մրգերը «նան ու տրի» էին կոչում:

Շատ տեղեր Սըբխեչի տոնն ընկալվում էր որպես աշնանամուտ: Ինչպես ասում էին`«Խաչ, վերմակ առ, ներս փախիր», այսինքն` բացօթյա գիշերողներն այլևս տուն էին քաշվում: Ժողովուրդը սկսում էր «դրսից ներս գալ» և ամփոփել տարվա բերք ու բարիքի արդյունքները և գոհունակ սրտով փառաբանել Տիրոջն ու նրա կենարար Խաչը՝ «Մեռնիմ Խաչի զօրութեան…»:
Տոնի հետ են կապվում հետևյալ անունները` Խաչիկ, Խաչատուր, Խաչերես, Խաչեր, Խաչո, ինչպես նաև` Ռեհան: Մեր օրերում սկսում է տարածում գտնել նաև Քրիստինե անվան հայերեն տարբերակը` Խաչանույշ:

Օժանդակ նյութեր

Նավակատիք Սուրբ  Խաչի

Երուսաղեմի Սուրբ Հարության տաճար

Մեր կյանքում խաչն ամենուր է

Վանա լիճ, Աղթամար կղզի

Սուրբ Խաչ եկեղեցի, զարդաքանդակներ և որմնանկարներ

Աղբյուր`

Արամ Դիլանյան, «Տերունի տոներ»

Գրիգոր Տաթևացի, «Եսայու մարգարեության մեկնություն»

Պատմական մարգարություններ, «Նաէէի որդի Հեսուի գիրքը»

Հովհան Ոսկեբերան, «Ճառեր»

Աստվածաշունչ, Մատթէոսի Ավետարան

Հր. Խառատյան, «Հայ ժողովրդի տոներ»

«Հայ եկեղեցու պատմություն», դասագիրք

Կայքէջ` araratian- tem.am, google.am

Նյութը պատրաստեց Նունե Մովսիսյանը