Պատմության դասավանդումը հիմնական դպրոցում. ինչ, ինչու, ինչպես
(Մաս երկրորդ)
Վատ ուսուցիչը մատուցում է ճշմարտությունը, իսկ լավ ուսուցիչը օգնում է հայտնաբերել այն:
Դիստերվեգ
Ուսուցչի և Աշակերտի ցանկացած համատեղ աշխատանք`զրույց, խաղ, հետազոտություն և այլք, կրթության հիմնասյուներից է:Այդ աշխատանքի արդյունավետության բարձրացման նպատակով մանկակրթությունը հազարամյակների ընթացքում ստեղծել է բազմաթիվ գործիքներ և գործիքակազմեր: Դրանցից է նախագծային ուսուցումը (իմա` նախագծային աշխատանքը):
Չնայած նախագծային ուսուցումը գործնականում առկա էր դեռ նախնադար անվանվող դարաշրջանում (օր.` դեռահասի` տղամարդու կարգավիճակ ստանալուն նախորդող տեսական և գործնական քայլերի հանրագումարը), այնուամենայնիվ, հասկացության սահմանման և պարզաբանման պատիվը պատկանում է 19-րդ դարին: Հենվելով ամերիկացի իմաստասեր և մանկավարժ Ջոն Դյուիի (1859-1952) գաղափարների (http://dpir.mskh.am/sites/default/files/J.Duie__0.pdf) վրա Ուիլյամ Հերդ Կիլպատրիկը (1871-1965) դրեց նախագծային ուսուցման տեսության հիմքերը («Նախագծերի մեթոդը: Նպատակային ուղղվածության կիրառումը մանկավարժական գործընթացում»): Դյուիի, ինչպես նաև Լայի, Թորնդայկի և մյուսների, հիմնական գաղափարներն էին` երեխան խանդավառությամբ իրականացնում է այն գործունեությունը, որն ընտրել է ինքը; իսկական ուսուցումը երբեք չի լինում միակողմանի, կարևոր են նաև երկրորդական, կողմնակի տեղեկությունները; կյանքը լաբորատորիա է; երեխայի գործունեությունը չի հունավորվում ուսումնական առարկայով և այդպես շարունակ (բավական է հիշատակել նախագծային ուսուցման համակարգի հիմնադիրների ելակետային նշանաբանը. «Ամեն ինչ կյանքից, ամեն ինչ կյանքի համար»): Այնուհետև Կարլ Ֆրեյն իր «Նախագծային մեթոդ» գրքում ձևակերպեց նախագծային գործունեության 17 քայլերը, իսկ Կոլլինգսն իր «Նախագծերի մեթոդով աշխատանքի ամերիկյան դպրոցի փորձը» գրքում` ուսումնական նախագծերի դասակարգումը: Ի դեպ, նախագծերի ժամանակակից դասակարգումն այսպիսին է` գործնական կողմնորոշված, հետազոտական, տեղեկատվական, ստեղծագործական, դերային(http://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=метод учебных проектов – образовательная технология xxi века.&source=web&cd=6&ved=0CEUQFjAF&url=http):
Այսպիսով, եթե համառոտենք, նախագծային ուսուցման ելակետային դրույթներն են`
1. Ուշադրության կենտրոնում աշակերտն է, նրա ստեղծագործական ընդունակությունների զարգացմանն աջակցելը;
2. Կրթական գործընթացը կառուցվում է սովորողի համար անհատական իմաստ ունեցող գործունեության տրամաբանությամբ;
3. Աշխատանքի անհատականացված տեմպն ապահովում է յուրաքանչյուր սովորողի ելքն իր զարգացման մակարդակի վրա
4. Համալիրային մոտեցումն ուսումնական նախագծերի մշակմանը նպաստում է աշակերտի հիմնական բնախոսական և հոգեբանական գործառույթների հավասարակշռված զարգացմանը;
5. Բազային գիտելիքների խորը, գիտակցված յուրացումն ապահովվում է տարբեր իրավիճակներում նրանց համապիտանի օգտագործման շնորհիվ:
Նախագծային գործունեության ընթացքում ձևավորվում են հետևյալ հմտություններն ու կարողությունները`
1. Վերլուծական
2. Որոնողական (հետազոտական)
3. Համագործակցային
4. Մենեջերական
5. Հաղորդակցական (ճարտասանական)
6. Բանավոր և գրավոր խոսքի ներդաշնակ զարգացման ու կիրառման
7. Շնորհանդեսային
8. Լեզուների գործնական յուրացման
Նախագծային ուսուցումը քիչ արդյունավետ կլինի միայն այն դեպքում, եթե բացակայի դասավանդողների, սովորողների և ծնողների մոտիվացիան, ինչպես նաև աշխատանքի գնահատման չափանիշները հասկանալի ու ճշգրիտ սահմանված չլինեն:
Մեր` աշակերտներիս և իմ, ոչ մեծ փորձը վկայում է, որ տարատարիք խմբով հետազոտական, երկարաժամկետ նախագծի իրականացումն իրատեսական է: «Բռնադատվածներ» նախագիծը, որն իր արխիվային փաստաթղթերի ուսումնասիրում, բանավոր հիշողությունների գրառում, հետազոտության օբյեկտների գործնեության հայրենագիտական միջավայրի դիտարկում բաղկացուցիչներին շուտով կհավելի ժամանակի մամուլի ըներցում և վերլուծություն, բռնադատվածների ժառանգների որոնում բաղկացուցիչները, հավակնում է դառնալ հանրապետական նախագիծ և գիտական համագործակցության հարթակ:
Մենք համոզված ենք, որ իրատեսական է նաև համալիր` հետազոտա – գեղարվեստական – հայրենագիտական, նախագիծը, այլ կերպ` պատմության վերակառուցումը (http://www.mskh.am/am/32811):
«Դիցաբանություն» և «Երեխաների համաշխարհային պատմություն» դասընթացների նյութն ուսումնասիրելիս արդյունավետ կլինեն գեղարվեստական նախագծերի` բեմականացումներ (նաև դասավանդողների և սովորողների հեղինակած տեքստերով), ֆոտոշարքեր, տեսաֆիլմեր, աուդիոզրույցներ, թեմատիկ նկարաշարեր, սովորողների արձակ և չափածո ստեղծագործությունների համադրումներ, իրականացումը:
Մեր կարծիքով, շատ աշխատատար և ծայրահեղ ներվատար կլինեն տարբեր տիպի, հատկապես` հետազոտական և դերային, նախագծերի իրականացումը 7-9 դասարաններում: Այստեղ հնարավոր են հետևյալ տարբերակները` 1. Դասարանի բոլոր սովորողներն իրականացնում են բոլոր նախագծերը; 2. Դասարանն ըստ նախագծերի քանակի բաժանվում է խմբերի և ուսումնական տարվա ընթացքում յուրաքանչյուր խումբ աշխատում է մի նախագծի վրա, իսկ մյուս նախագծերի նյութին տեղեկանում են հիմնականում փոխուսուցման միջոցով; 3. Նախագծերն իրականացվում են միջդասարանային կայուն կամ փոփոխվող խմբերով: Բոլոր դեպքերում առանցքային նշանակություն ունեն դասավանդողի ակնարկային ներածականներն ու ամփոփումները:
Մենք համոզված ենք, որ իրականության որևէ երևույթի, օբյեկտի կամ գործընթացի, օր.` «Հանճար», «Լեռ» կամ «Հեղափոխություն», համալիր հետազոտումը տարբեր գիտությունների տեսանկյունից, կարող է դառնալ նախագծային համատեղ գործունեության հիմք դասավանդողների ու սովորողների մեծաքանակ խմբի համար, կնպաստի կրթահամալիրի հավաքանու գործնական միասնականության ամրակայմանը, անկախ մասնագիտությունից կամ մասնագիտական կողմնորոշումից` բոլորին անհրաժեշտ սիստեմոլոգիական (համակարգաբանական)1 գիտելիքների յուրացմանը և հմտությունների ձևավորմանը:
«Իրականություն» մեգանախագծի իրականացման առաջին փուլի ձախողումը և «Ճանաչենք Նժդեհին» մեգանախագծի ժամանակավոր սահմանափակումը «Բռնադատվածներ» նախագծով համառորեն հուշում են մեզ, որ հնարավորությունների, այդ թվում` հնարավորությունների զարգացման հնարավորությունների, ճշգրիտ հաշվառումը ռազմավարական նշանակություն ունեն հաջողությունը երաշխավորելու գործում:
Չնայենք իրականությանը սև կամ վարդագույն ակնոցներով, թե չէ մենք էլ կժառանգենք նետահարված Սասունցի Դավթի հայացքը:
19 – 20.07.2013 © Աշոտ Տիգրանյան
1.Սիստեմոլոգիա (համակարգաբանություն) — գիտա – պրակտիկ գործնեության ոլորտ, որն ուսումնասիրում և օգտագործում է բնության, գիտության, տեխնիկայի, հասարակության և անհատի հոգեբանության օբյեկտների, գործընթացների և երևույթների համակարգայնությունը, կազմակերպումը և ինքնակազմակերպումը:
|
|
|
|
|
|